مقالات

اصول بازسازی ساختمان

تصویر اصول بازسازی ساختمان

امروزه رعایت کردن استانداردها به یکی از مهم‌ترین اصول بازسازی ساختمان تبدیل شده است و اکثرا برای انجام امور نوسازی به سراغ کسانی می‌روند که قوانین بازسازی ساختمان را رعایت می‌کنند.

رعایت اصول بازسازی ساختمان نسبت به سایر موضوعات بازسازی خانه در مشهد اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا تضمین کننده امنیت جانی ساکنین است و عدم رعایت اصول بازسازی خانه می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد؛ پس تا می‌توانید در این حوزه دقت و سختگیری کنید تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

اگر قصد نوسازی منزل‌تان را دارید، به دنبال تیمی باشید که با رعایت اصول بازسازی آپارتمان و همچنین استانداردهای ارائه شده پروژه شما را انجام دهد. پروان دکور با سال‌ها تجربه و دانش در حوزه اصول بازسازی ساختمان، هر آنچه در نظر دارید را با نهایت کیفیت و ظرافت برای شما اجرا می‌کند و خیال‌تان را از بابت هر اتفاق ناگواری آسوده می‌سازد.

معمولا بازسازی خانه برای ایجاد تنوع در فضای داخلی، طراحی، فضای خارجی و حتی برای تعمیرات یا مرمت یک ساختمان صورت می‌گیرد. مرمت ساختمان می‌تواند روی کل خانه و یا حتی قسمت کوچکی از یک ساختمان مثل آشپزخانه یا سرویس‌های بهداشتی انجام شود. ترمیم ساختمان باید بر اساس قوانین از پیش تعریف شده و طبق اصول بازسازی منزل باشد؛ در غیر این صورت کارفرما و پیمانکار مشمول پرداخت جریمه‌های بسیار سنگینی می‌شوند.

 

نوسازی ساختمان در چه مواردی نیاز به مجوز شهرداری دارد؟

معمولا برای مرمت ساختمان نیازی به مجوز شهرداری ندارید؛ اما در برخی موارد مهم که شاید نوسازی خطر آفرین باشد حتما باید مجوزهای لازم را از شهرداری اخذ نمایید و اصول بازسازی منزل را رعایت کنید.

  • یکی از مواردی که بر طبق اصول بازسازی آپارتمان نیاز به اخذ مجوز از شهرداری دارد جابجایی و یا تغییر اندازه راه پله‌ها است.
  • تخریب و جابجایی دیوارهایی که بار ساختمان روی آن‌ها سوار است.
  • تخریب و جابجایی دیوارها؛ به طوری که استقامت ساختمان کم شود.
  • جابجایی و تخریب بخش‌هایی از ساختمان که از نظر شهرداری غیر قانونی است.

به جز موارد بالا، هر کاری که در زمینه اجرای مرمت ساختمان صورت گیرد نیازی به مجوز شهرداری منطقه ندارد. برای شروع توصیه می‌شود مسیر و هدف خود را مشخص کنید؛ علاوه بر این باید به کمک یک طراح، نقشه جدیدی را طراحی کنید تا پیاده سازی آن راحت‌تر و کم هزینه‌تر باشد؛ همچنین به عنوان کارفرما اصول بازسازی ساختمان را به خوبی بدانید تا در صورت هرگونه تخلف از جانب پیمانکار متوجه آن شوید.

تصویر بازسازی ساختمان

اصول بازسازی و نوسازی ساختمان شامل چه مواردی می‌شود؟

در اکثر کشورهای توسعه یافته اصول بازسازی و نوسازی ساختمان اهمیت خاصی دارد. در این کشورها صرفا برای تنوع یا مرمت، نوسازی انجام نمی‌شود؛ بلکه تمامی جنبه‌ها در نظر گرفته می‌شود. چند مورد از مهم‌ترین اصول بازسازی خانه عبارتند از:

حفاظت از محیط زیست

یکی از مهم‌ترین اصول نوسازی و بازسازی ساختمان حفاظت از محیط زیست است. کار ساخت و ساز باید سازگار با محیط زیست و بدون آلودگی باشد و هیچ خطری را محیط زنده ایجاد نکند.

 ایمنی

رعایت اصول بازسازی و نوسازی ساختمان موجب افزایش سطح امنیت ساختمان می‌شود. ساخت و ساز باید در ایمنی و آسایش و با رعایت بالاترین معیارهای ایمنی انجام شود. شاید اگر ساختمان‌هایی همچون پلاسکو مرمت می‌شدند اتفاق ناگواری که چندین سال پیش تجربه کردیم هیچگاه صورت نمی‌گرفت. 

سرعت

کار ساخت و ساز باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود؛ زیرا شاید در این بین مخل آرامش و آسایش اطرافیان، همسایه‌ها باشد.

اقتصاد

 با کمک اصول بازسازی منزل می‌توان از پرداخت هزینه‌های غیر منتظره جلوگیری کرد؛ به عنوان مثال اگر در زمان مناسب سقف ساختمان خود را عایق بندی کنید صرفا باید هزینه‌های مربوط به عایق سازی را پرداخت کنید؛ اما اگر بی توجهی کنید شاید رطوبت به سقف و دیوارها نفوذ کند و اینگونه مجبور می‌شوید علاوه بر هزینه‌های عایق سازی، مرمت، رنگ دیوارها و سقف را هم متقبل شوید.

زیبایی شناسی

آخرین موردی که ما را برای نوسازی و مرمت ساختمان راغب می‌سازد بحث زیبایی و جذابیت محیط است. انجام امور نوسازی در ساختمان‌های قدیمی می‌تواند تنوعی لذت بخش را در محیط بوجود آورد.

تصویر بازسازی ساختمان

کاربرد اصول بازسازی ساختمان در مراحل مختلف ساخت ساز

اصول نوسازی و بازسازی ساختمان باید در تمامی مراحل حتی مواردی که از نظر شما کم اهمیت هستند رعایت شود تا نتیجه نهایی یک نتیجه استاندارد و اصولی باشد. در ادامه تمامی مراحل و اصول بازسازی خانه که باید در نظر داشته باشید نام برده می‌شود.

اصول بازسازی آپارتمان باید در چندین مرحله رعایت شود: 

  • موارد معماری شامل طراحی و چیدمان کلی 
  • موارد مهندسی سازه شامل: پیکربندی بار SDL، بار مرده، بار زنده، بار باد، بار باران، بار لرزه‌ای
  • مواد و مصالح ساختمانی: تعداد میلگرد، شماره و اندازه ستون و تیرها
  • مواد ژئوتکنیکی: خواص خاک، خواص مهندسی و مکانیکی، طبقه بندی خاک، آزمایشات استاندارد
  • روش حفاری

 

نتیجه گیری

اگر قصد مرمت ساختمان را دارید حتما در نظر داشته باشید که کارهایی که قصد انجام آن‌ها را دارید نیاز به مجوز شهرداری دارند یا خیر. اگر نیاز به مجوز شهرداری بود، حتما برای دریافت مجوز اقدام کنید تا مشمول پرداخت جریمه نشوید. مورد بعدی هم اینکه حتما قبل از شروع با یک طراح مشورت کنید و یک طرح نهایی داشته باشید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اصول بازسازی خانه‌های قدیمی کمی متفاوت است؛ پس اگر قصد نوسازی آن‌ها را دارید حتما با یک کارشناس خبره و ماهر مشورت کنید تا شما را از تک تک اصول بازسازی ساختمان مطلع کند و برای اجرایی شدن آن‌ها شما را یاری دهد.

دیدگاهتان را بنویسید